2006. 4. 21. 23:07
Footmarks
한국 HCI 연구회 4월 세미나
퍼소나 (Persona)
발표자: PXD 이재용 사장
2006-04-21쇠 7:30pm @SK 커뮤니케이션즈 4층 대접견실
PXD
Product Design
Digital Device UI
Web IA & UI
User Research
Persuassive Technology
by B. J. Frogg, Stanford professor
Theory of Constraint TOC
by Goldbratt
Persona ⊂ Profiling : Modeling
Alan Cooper, "The Inmates Are Running The Asylum" - Adaptive Path Newsletter
> Cooper의 Goal Directed Design 방법 중 모델링 기법
user goals, attitudes, behaviors distilled from observing real people
> UI - Logic
1) Portalization
2) Personalization 개인화
3) Personalization 퍼소나
- To consolidate data without loosing the details
- To focus on the most important needs of the most important cusomers
* Single data point doesn't mean much but patterns do.
> Unchanging reference point to guide design
Avoid
- Self-referneced design
- 'elastic user'
- edge cases
* The range is mmore useful than the average.
(Real people are too idiosyncretic.)
Segments
: 유사한 marketing message에 응답하는 customer
Persona
: 유사한 목표와 사용자 pattern을 지닌 user group
"Two Moments of Truth" - P & G, A. Lafley
Heuristic Inspect
www.cooper.com
search keyword: cooper + persona
<정신병원에서 뛰쳐나온 디자인>, 안그라픽스
A good persona description captures: Goals, Attitudes, Work or Activity Flow, Environment, Skill Level, Frustration
1. Segment based on a few essential behaviors (가정)
2. Prioritize the key personas (조사)
3. Make them human (적용)
4. Leave out extraneous details (사람화)
5. Make-up details (다듬기)
1. Revisit critical characteristics (eg. 빚에 대한 태도가 어떠한가?)
2. Identify major patterns
3. Rough out description & goals
4. Check for completeness
5. Check for redundancy
6. Expand & Refine details
7. Develop narrative
8. Designate type (primary, secondary, ...)
"User personas => 주고객층을 선정"
Forrester Research - Checklist
좋은 UI를 만들려면 제품 밖에서의 지원 또한 고려해야 한다.
Adaptive Path
Razorfish
cf. Contextual Design
- Contextual Inquiry
- flower/physical/circumstance model
- affinity diary(?)
단점: 수치적 성과 검증 어렵다
ref.
- 정신병원에서 뛰쳐나온 디자인
- The Inmates are running the Asylum (Why high-tech products drive us crazy and
how to restore the sanity) by Alan Cooper
- About Face 2.0 (The Essentials of Interaction Design) by Alan Cooper
link.
http://www.cooper.com
http://www.google.com/search?&q=cooper+persona
==> 이 이상의 참고 자료가 없다고 생각합니다. 혹시 이 리스트를 끝까지 다 봤는데
참고자료가 더 필요하다고 생각하시는 분은 제게 개인적으로 연락 주세요.
(참고로 저는 이 리스트를 아직 다 못 봤습니다)
http://www.deyalexander.com.au/resources//uxd/personas.html -> 퍼소나 말고도 다
른 항목들도 많이 정리되어 있습니다.
퍼소나 (Persona)
발표자: PXD 이재용 사장
2006-04-21쇠 7:30pm @SK 커뮤니케이션즈 4층 대접견실
PXD
Product Design
Digital Device UI
Web IA & UI
User Research
Persuassive Technology
by B. J. Frogg, Stanford professor
Theory of Constraint TOC
by Goldbratt
Persona ⊂ Profiling : Modeling
Alan Cooper, "The Inmates Are Running The Asylum" - Adaptive Path Newsletter
> Cooper의 Goal Directed Design 방법 중 모델링 기법
user goals, attitudes, behaviors distilled from observing real people
> UI - Logic
1) Portalization
2) Personalization 개인화
3) Personalization 퍼소나
- To consolidate data without loosing the details
- To focus on the most important needs of the most important cusomers
* Single data point doesn't mean much but patterns do.
> Unchanging reference point to guide design
Avoid
- Self-referneced design
- 'elastic user'
- edge cases
* The range is mmore useful than the average.
(Real people are too idiosyncretic.)
Segments
: 유사한 marketing message에 응답하는 customer
Persona
: 유사한 목표와 사용자 pattern을 지닌 user group
"Two Moments of Truth" - P & G, A. Lafley
Heuristic Inspect
www.cooper.com
search keyword: cooper + persona
<정신병원에서 뛰쳐나온 디자인>, 안그라픽스
A good persona description captures: Goals, Attitudes, Work or Activity Flow, Environment, Skill Level, Frustration
1. Segment based on a few essential behaviors (가정)
2. Prioritize the key personas (조사)
3. Make them human (적용)
4. Leave out extraneous details (사람화)
5. Make-up details (다듬기)
1. Revisit critical characteristics (eg. 빚에 대한 태도가 어떠한가?)
2. Identify major patterns
3. Rough out description & goals
4. Check for completeness
5. Check for redundancy
6. Expand & Refine details
7. Develop narrative
8. Designate type (primary, secondary, ...)
"User personas => 주고객층을 선정"
Forrester Research - Checklist
좋은 UI를 만들려면 제품 밖에서의 지원 또한 고려해야 한다.
Adaptive Path
Razorfish
cf. Contextual Design
- Contextual Inquiry
- flower/physical/circumstance model
- affinity diary(?)
단점: 수치적 성과 검증 어렵다
ref.
- 정신병원에서 뛰쳐나온 디자인
- The Inmates are running the Asylum (Why high-tech products drive us crazy and
how to restore the sanity) by Alan Cooper
- About Face 2.0 (The Essentials of Interaction Design) by Alan Cooper
link.
http://www.cooper.com
http://www.google.com/search?&q=cooper+persona
==> 이 이상의 참고 자료가 없다고 생각합니다. 혹시 이 리스트를 끝까지 다 봤는데
참고자료가 더 필요하다고 생각하시는 분은 제게 개인적으로 연락 주세요.
(참고로 저는 이 리스트를 아직 다 못 봤습니다)
http://www.deyalexander.com.au/resources//uxd/personas.html -> 퍼소나 말고도 다
른 항목들도 많이 정리되어 있습니다.
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